Monday, September 10, 2012

Dari Bayan Lepas Ke Medan

AirAsia kami selamat mendarat di Medan
Setelah berbulan-bulan membuat persediaan, akhirnya pada 2 Jun 2012 berangkatlah kami sekeluarga ke Medan.  Penerbangan melalui Bayan Lepas terus ke Medan dengan Air Asia Indonesia berlepas tepat jam 11.05 pagi dan selamat mendarat di Polonia Airport pada jam 10.55 waktu Medan.  Jangan terkejut dengan waktu yang diundur ke belakang kerana Medan lewat 1 jam daripada Malaysia. 

Penerbangan hanya mengambil masa 1/2 jam (lebih singkat drp. Bayan lepas ke KLIA) dengan tambang untuk 5 dewasa ialah RM1,250 (all-in) pergi dan balik.  Lapangan Terbang Polonia lebih kecil daripada Bayan Lepas (kurang daripada Alor Setar atau Senai).  Layanan oleh Imigresen Medan amatlah kurang dengan wajah yang kurang ceria dan masam.

Airport Polonia..kecik saja
Semasa di atas kapalterbang, semua penumpang daripada Malaysia telah diberi satu borang untuk di isi terlebih dahulu.

Rata-rata yang mendarat dengan penerbangan Air Asia dan sebuah lagi Fire Fly adalah orang Malaysia yang turut sama ingin makan angin di Medan ini.  Rasa macam berada di tanah air lah pulak, semuanya rakyat Malaysia.  Setelah selesai proses imigresen, berjalanlah keluar mencari supir yang telah ditempah awal lagi.

Terbang dgn Airbus..hanya 1/2 jam ke Medan
Di Medan ni terutamanya di airport, janganlah terperanjat kalau semua orang akan cuba menolong kita.  Ini bukan pertolongan percuma kerana di sini semuanya berbayar.  Mungkin bagi orang Medan, kita ni orang yang berada saja tetapi hakikatnya kita pun sama "sengkek" dengan mereka.  Rupanya supir telah sedia menunggu dengan memegang nama saya, senang jumpa.  Supir bernama Kadri, orangnya masih muda & berasal dari Acheh tapi telah lama merantau di Medan. 

Supir ku Kadri sedang mencuci Inova nya..jaga betoi!
Kadri ni mempunyai seorang baby dan ahli keluarganya juga menetap di Medan.  Sentiasa senyum dan percakapannya lembut dan sopan.  Dia mempunyai sebuah Toyota Kijang (Inova) yang dibeli secara lelong.  Keretanya masih cantik dan terjaga.  Keluar dari lapangan terbang ternampak stesen minyak Petronas, rasa bangga juga produk Malaysia ada di Medan.  Sepanjang jalan ke bandar, selisih juga dengan Proton Exora, MyV dan yang paling banyak adalah Toyota Inova & Avanza.
Istana Maimon..Sultan yg tiada kuasa
Setelah dibawa makan oleh Kadri di restoran Minang, kami dibawa melawat Istana Maimon yang terletak dalam kawasan bandar.  Melangkah masuk, kita akan diberi taklimat oleh seseorang yang akan mengiring kita sambil bercerita tentang kesultanan ini. 

Khabarnya sultan ini masih wujud, cuma tiada kuasa lagi.  Istana ni agak lama & tidak terjaga dengan baik kerana tiada peruntukan drp. pemerintah, hanya sumbangan dari orang ramai. 

Singgahsana Sultan..agak terbiar
Sebelum saya melangkah keluar, saya memberi sedikit saguhati pada orang yang mengiring tadi dan kepada pihak istana.  Disini kita hanya boleh melihat sedikit sejarah lama mengenai kesultanan selain bergambar sebagai kenangan.  Terdapat kedai kecil menjual cenderamata tapi saya sarankan tak perlu beli di sini. 

Di kawasan meletak bas, terdapat gerai menjual T-shirt Medan & lain cenderahati & harganya boleh ditawar.


Gudang/Kilang menjual kain & telekung
Selepas tu, kami dibawa ke kilang telekung Hajah Mariani yg juga terletak dalam bandar Medan.  Kadri cakap kalau nak beli telekung atau kain batik/pelikat beli disini kerana harganya lebih murah.
Memang betul harganya lebih murah drp. di Penang & yang bestnya boleh swipe Credit Card.  Daripada nak beli RM100 akhirnya kerana ada kemudahan kad kredit, melayang RM300.  Kami membeli 4 pasang telekung, 10 kain pelikat (RM10 sehelai) & beberapa helai kain batik sebagai ole-ole dari Medan.

Kesesakan semasa keluar dari Medan
Setelah keluar dari kilang, kami disapa penjual barangan kulit di kaki lima.  Yang membuat kami terhenti pasai loghatnya bertutur sebijik loghat Penang.  Bayangkan orang tu bercakap Indonesia tapi loghat Penang..lawak betoi.  Rupanya dia pernah merantau di Penang selama 3 tahun.  Pasai dia pandai cakap Penang, saya "terpaksa" beli belt untuk anak berharga RM35.  Sesuatu yang menarik di Medan ini, penjual di kaki lima atau di depan restauran adalah perkara biasa selagi mereka tidak memasuki kedai atau restoran.

Setelah penat di Medan, dalam pukul 2 petang waktu Medan kami semua bertolak ke Parapat/Danau Toba & Kadri bagitahu perjalanannya memakan masa 5 jam walaupun jaraknya hanya 100km!!

Perjalanan keluar begitu menyiksa kerana terperangkap dengan "jammed" & bunyi hon sentiasa terdengar.  Di Medan, pemandu akan membunyikan hon sebagai tanda meminta laluan.  Yang besar akan menghormati yang yang kecil seperti motor & sepanjang di Medan saya tak pernah terserempak dengan kemalangan walaupun kereta sering himpit menghimpit  Saya akan bersambung ke entri berikutnya; dari Medan ke Parapat/Danau Toba.

Menu di Restauran Family Nasi Padang..boleh tahan
Gambar Sultan dahulu di Istana Maimon





2 comments:

  1. Mcmner nk tempah supir?brape byaran nye?

    ReplyDelete
  2. Rujuk entri Hari Terakhir di Medan ada disertakan contact no supir tu. Selamat Melancong!

    ReplyDelete