Friday, September 14, 2012

Danau Toba & Pulau Somasir


Bot menyeberangi Danau Toba ke Pulau Somasir

Selepas breakfast di hotel, kami berangkat ke jetty untuk Pulau Somasir.  Pulau Somasir ni terletak di tengah-tengah Danau Toba & di diami oleh orang Batak.  Perjalanan menaikki bot yg sedia menanti (Kadri dah bayar tambang) & bersama kami tedapat 2 kumpulan dari Malaysia yang sama-sama hendak ke sana.  Bila di Medan, kami sering bertembung dengan kumpulan yang sama samada di airport atau di kedai makan.  Bila jumpa, saja sembang-sembang mengenai lawatan.  Kebanyakannya datang dengan supir yang telah ditempah, macam saya. 
  
Pulau Somasir..perkampungan orang Batak
Pulau Somasir memang dapat di lihat tapi perjalanan mengambil masa 45 minit kerana bot berlayar perlahan.  Dalam perjalanan, kami dihiburkan dengan lagu-lagu dangdut daripada speaker bot sambil menikmati tiupan angin.  Ombak kecil tasek kadang-kadang menghempas badan bot & membuat terumbang-ambing.  Bagi yang pentingkan keselamatan, jangan harap anda akan dibekalkan dengan life jacket.  Bagi saya walaupun taseknya luas tapi perjalanan amat sempurna kerana air tasek agak tenang.
Dah sampai ke Jetty Tomok, Pulau Somasir
Bot akan mendarat di jetty pertama tapi kami akan turun di jetty kedua; Tomok.  Terdapat begitu banyak gerai-gerai menjual kain baju, cenderahati dll disepanjang jalan. Kalau di Penang, macam jual murah di Chowrasta.  Kalau nak membeli cenderahati, saya rasa di sini lebih murah tapi kita kena pandai tawar menawar.  Saya membeli key-chains & magnetic fridge sebagai cenderahati untuk kawan-kawan di Malaysia.  Saya ada terbaca di dalam blog mengatakan disini kita sering di ganggu dengan kanak-kanak yang memaksa kita membeli tetapi sepanjang saya di sini, saya tidak melihat pun kanak-kanak tersebut.

Yang tinggi di belakang tulah siGale-Gale..patung menari
Kami singgah untuk melihat pertunjukkan Patung Si Gale-Gale yang dikatakan boleh menari dengan sendirinya.  Setiap orang yang ingin menari atau bergambar dengan Si Gale-Gale ini akan dikenakan sedikit bayaran.  Mengikut kepercayaan orang Batak, dulu memang patung ni akan menari dengan sendirinya tapi sekarang saya melihat ada orang dibelakang patung ni yang menggerakkan patung ini untuk menari.

Muzium Batak
Mendaki lagi kita akan berjumpa dengan kubur Raja Batak.  Oleh kerana kurang selesa dengan kubur, kami tidak masuk pun untuk melihat kubur tersebut.  Diakhir bukit ni, kita akan berjumpa dengan sebuah Muzium Batak & di dalamnya terdapat pameran barangan orang-orang batak.

Selepas hampir satu jam berjalan-jalan di kawasan ini, kami pun beredar & menaiki bot balik ke Parapat.  Disini barangan cenderahati agak murah berbanding tempat lain. 

Selepas makan, kami bertolak ke Brastagi & khabarnya mengambil masa hampir 5 jam juga.  Saya akan sambung dalam entri berikutnya; dari Parapat ke Brastagi.  Sementara itu, layanlah gambar-gambar di bawah ni..

Danau Toba terbentuk dari letusan gunung berapi..masih ada kesan

Pemandangan di Pulau Somasir

Caj untuk menari dengan si Gale-Gale
Suasana di kedai jualan Pulau Somasir

Rumah orang Batak


Kubur Orang Batak

Melawat Danau Toba adalah yang paling best!

Suasana di tasek asli, Danau Toba


1 comment:

  1. TIPS MELAWAT KE MEDAN / DANAU TOBA / INDONESIA
    1. PLEASE MAKE SURE NAMA SYARIKAT TEMPAHAN PAKEJ TOUR / SEWA KERETA
    2. PLEASE MAKE SURE ADDRESS AGENCY PELANCONGAN
    3. PLEASE MAKE SURE TALIAN TELEPHONE AND FAX MAIL
    4. PLEASE ASK FOR SYARIKAT PERMIT NUMBER / LICENSED NUMBER
    5. PLEASE ASK FOR TAX NUMBER
    6. PLEASE ASK FOR INSURANCE KERETA ( KALAU SEWA KERETA SAJA)
    7. PLEASE CHECK IN GEOGLE SYARIKAT OFFICE (PLEASE WRITE INTO THE GEOGLE COMPANY NAME. FOR EXAMPLE : TIARA TOURS INDONESIA )

    AT LEAST BUT NOT LAST , I WISH YOU WELCOME TO INDONESIA
    HORAS .... !!! HORAS .... !!! HORAS .... !!!

    TIARA TOURS INDONESIA
    JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
    LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
    EMAIL : tiaratoursindonesia@gmail.com
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068

    ReplyDelete