Thursday, October 11, 2012

Hari Terakhir di Medan



Bandar Medan..yang nampak tu lah Hotel Madani
Setelah beberapa jam berada dalam Inova, akhirnya sampai kami di Medan.  Kadri telah arrange Hotel Madani yang terletak dipersimpangan jalan antara Masjid Raya & Pasaraya Yuki.  Hotelnya boleh tahan & lokasinya agak baik. Ramai rakyat Malaysia yang prefer hotel ni. 

Kadarnya sewa pun ok cuma tiada pool.  Biliknya lebih kecil daripada hotel di Parapat.

Bilik Hotel Madani
Habis check-in, kami pun dibawa makan tengahari di restoran yang menyediakan menu ayam pop.  Kira ok jugaklah pasai perut dah lapar.

Restoran yg menyediakan menu ayam pop..
Habis makan kami dibawa ke Fashion Outlet terletak di Candi Mendut yang menjual barangan berjenama tapi yang direject.  Harganya ok jugak cuma tak banyak pilihan.

Fashion Outlet..menjual pakaian branded pada harga rendah
Lepas tu kami jalan-jalan di Medan Mall sebelum ke Pasar Ikan.  Pasar Ikan ni bukan menjual ikan tapi menjual pelbagai kain, baju dan tudung.  Harganya lebih murah daripada di negara kita.

Medan Mall..macam mall kita jugak..biasa saja

Suasana di Pasar Ikan..jgn nak cari ikan di sini noo..
Habis di Pasar Ikan, kami singgah di Masjid Raya & Pasaraya Yuki yang terletak bertentangan dengan hotel kami.  Masjid Raya Al-Mashun dibina dalam tahun 1906 & masih cantik dan teguh.  Sebelum naik masjid, hulur-hulurlah sedikit sumbangan.
Masjid Raya Al-Mashun dibina 1906..masih teguh

Terletak bertentangan dgn Masjid Raya ialah Pasaraya Yuki
Disebelah malamnya, supir kami Si Kadri membawa kami ke sebuah restoran bernama Lubok Idai.  Begitu ramai orang Malaysia yang makan di sini & kebanyakan datang melalui rombongan atau group
Makan malam disini ..ikan bakar..sedap!
Akhirnya setelah 4H3M berada di Medan, kami pun dihantar ke Airport untuk pulang ke Penang pada keesokan harinya.  Sebagai menghargai supir saya; Kadri saya beri dia sedikit duit (tips) untuk anaknya sebelum berpisah. Semasa sedang melalui imigresen, tiba-tiba kami dilayan begitu baik oleh pihak Imigresen Indonesia.  Senyuman manis dengan ramah bertanya kepada saya tentang lawatan ke Medan (tak macam semasa sampai) sampai saya ingat pegawai Imigresen tu mungkin kawan saya semasa sama-sama belajar di UUM dulu..tetapi tak dak kawan pun dari Indonesia yang jadi pegawai Imigresen seingat saya.  

Akhirnya terjawab apabila saya sedang ambik beg saya, pegawai Imigresen berbisik "duit kopi pak"..Rupanya semua senyuman tadi hanya untuk dapatkan duit kopi.  Saya terus ambik beg dan beredar dari situ.
Kalau ditanya macam mana dengan lawatan ke Medan ni? Saya rasa tak rugi datang sekali seumur hidup..Danau Toba & Air Terjun Si Piso-Piso mesti dilawati apabila datang ke sini.  Sepanjang berada di sini, saya tidak sangat diganggu oleh peniaga-peniaga atau kanak-kanak yang memaksa kita membeli, mungkin supir saya bawa saya ke tempat yang ok. 
Selamat bercuti untuk yang bercadang hendak melancong & semoga selamat dalam perjalanan!
Kos:
  • Air Asia Bayan Lepas ke Medan - RM1,250 all-in (5 dewasa pergi & balik/booking sebulan)
  • Supir - RM2,500; termasuk pemandu, kereta (Inova), hotel 2 bilik, makan tengahari & malam untuk 5 orang (2 dewasa & 3 remaja) & parking/tambang feri.
  • Duit Poket/Shopping - RM2,000 dgn tukaran rupiah 0.000338 (kain baju & cenderahati dll.)
  • Hotel bermalam - Danau Toba International Cottage Hotel (Parapat), Green Garden Hotel (Brastagi) & Hotel Madani (Medan).
Tips:
  1. Bawalah adapter 2 kepala bulat untuk caj HP kerana di sini hotel guna soket 2 kepala bulat.
  2. Disini semuanya duit, berhati-hati dengan orang yg menawarkan pertolongan..bukan free!
  3. Kerana matawangnya kecik, jadi kita akan guna banyak wang kertas, download lah currency converter dalam HP anda.  Selalu sediakan wang kecil.
  4. Kalau datang berkeluarga, lebih baik gunakan perkhidmatan supir untuk jimatkan masa dan wang.
  5. 4H3M cukup untuk round-round Medan, Parapat & Brastagi.  Sebaiknya selepas sampai, terus ke Parapat & last day baru round Medan.
  6. Sebelum ke sana, dapatkan sedikit idea/maklumat dengan membaca blog-blog pelancongan kerana kadang-kadang supir ni dia akan tanya ke mana kita hendak pergi.
Untuk yang berminat mendapatkan supir Kadri, boleh hubungi terus beliau di nombor HP +6281370622206 atau +6285761341477.  Kalau tanya pendapat saya, saya puas hati dengan perkhidmatan yang dia berikan, orangnya lembut pertuturannya dan sentiasa tersenyum. 

Pada jam 8.15pm; 5 Jun 2012 kami sekeluarga selamat mendarat di Bayan Lepas Airport.  Sebelum berpisah, layanlah gambar-gambar ini..
Suasana jalanraya di Medan..hon sentiasa berbunyi!


Masjid Raya..mesti singgah di sini

Papantanda dari bunga sebagai ucapan tahniah..banyak di Medan ni

Salah satu restoran yang bersih di Medan..Restoran Famili

12 comments:

  1. Salam.saya nak tanya, bayaran RM 2500 utk supir tu mmg termasuk penginapan ke?maknaya dia yg arrange kan utk kita ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam
      RM2,500 tu termasuk hotel 2 bilik, makanan 2 kali (thari & dinner) & kereta Innova bersama pemandu. Maknanya hanya sedia duit belanja & duit top up sikit-sikit utk lain-lain hal (hotel bg free breakfast)

      Delete
    2. Kadry medan..
      Info medan...
      Salam..puan/tuan..
      Nak pakej medan boleh call/whassap saya..
      Tks
      4days 3nights MEDAN LAKE TOBA TOUR
      1night Parapat + 1Night Berastagi + 1Night Medan


      Hari 1 .knia Airport - Medan - P.Siantar - Parapat


      Tiba di Kualanamu International Airport Medan layanan ucapan dengan Tour Guide. Berhenti di money changer berlisensi dan membeli simcard / top up. Transfer ke restoran lokal untuk makan siang. Setelah makan siang dilanjutkan ke Parapat Danau Toba, berkendara di sepanjang jalan indah yang menawarkan pemandangan tak berujung karet, kelapa sawit, perkebunan kakao dan sawah. Enroute berhenti di Toko Paten untuk membeli produk makanan lokal bernama Teng Teng, Ting Ting, dll dan kemudian dilanjutkan ke Parapat. Tiba di Parapat Danau Toba, check-in ke hotel untuk akomodasi.free Program


      Hari 2 .Parapat - Pulau Samosir - Parapat - Sipisopiso - Berastagi

      Setelah sarapan pagi di Hotel, cruise Danau Toba oleh Ferry Boat sekitar 45 menit untuk mengunjungi Desa Tomok untuk melihat kuburan batu Raja Sidabutar (untuk FIT), (Untuk GIT) terus mengunjungi Ambarita Desa untuk melihat lama kursi batu dan eksekusi tempat yang dibuat oleh Raja Siallagan. Kembali ke Parapat transfer ke restoran lokal untuk makan siang. Setelah makan siang tour dilanjutkan ke Berastagi. Enroute berhenti di Simarjarunjung untuk menikmati teh jahe dan Pisang Goreng (rekening pribadi). Berhenti di air terjun Sipiso Piso untuk melihat air terjun sekitar 110 meter dan untuk melihat pemandangan yang luar biasa dari Danau Toba dari Utara. Lanjutkan ke Berastagi pada saat kedatangan di Berastagi mengunjungi Central Market Buah untuk membeli buah-buahan tropis dan bunga. Check in ke Hotel, makan malam di Hotel.


      Hari 3 .Berastagi - Medan Shopping - Medan

      Sarapan di Hotel kembali ke Medan via Sibolangit dan Sembahe sekitar 2 jam perjalanan. Tiba di Medan mengunjungi Istana Maimoon untuk melihat Istana Of Sulthan Deli yang dibangun pada tahun 1888, yang kemudian mengunjungi Cinderamata dan Toko Batik. Makan siang di restoran setempat. Setelah makan siang mengunjungi Pasar Ikan Lama (pasar tradisional) dan Medan Mall. Jika Anda ingin melakukan bermerek belanja kami akan membawa Anda Sun Plaza (Sogo) atau Plaza Medan Fair. Sore check in ke Hotel, makan malam di restoran lokal atau Hotel.


      Hari 4 .Medan - Bandara kualanamu(KNIA)

      Sarapan di Hotel, city tour, kemudian bebas dan mudah sampai transfer ke Bandara untuk tujuan selanjutnya. Ketemu lagi...

      TANJONG WISATA
      Info :kadry medan....
      Email..adry_516li@yahoo.com
      Email..kadry_holiday@yahoo.com
      Phon..+6281370622206/whassap
      Phon..+6281326500190/whassap

      Delete
  2. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.


    ReplyDelete
  3. Salam tuan tanah, mohon iklankan sebentar ya, saya menyediakan pakej Melancong ke Medan-Danautoba-Berastagi dengan layanan yang sangat memuaskan dengan harga yang dibayar, muslim semuanya, berpengalaman handle beratus-ratus trip, keseronokan anda jaminan kami

    017 5367426 Nurul Insyirah
    emel: melancongmurahbaloi@gmail.com
    Instagram : melancong_murah_baloi

    ReplyDelete
  4. Melawat ke Medan dan Tasik Toba , sila booking di official agency. Booking in illegal there is a punishment USD 100 in Airport.
    Boleh dicuba layanan dari TIARA TOURS, harga sangat murah dan services best. Kami sangat berpengalaman mengurus lawatan lawatan ke Medan, Jakarta, Bandung, Bali dan tempat – tempat menarik lain di Indonesia. Sila contact celular / wa + 62 853 5898 2828 atau hantar email ke : tiaratoursindonesia@gmail.com
    Sila click http//www.tiaraasia.com

    TIARA TOURS
    Jalan Panglima Denai No. 76
    Medan. North Sumatera.Indonesia
    Tel : + 62 61 - 7 333 845
    Fax : + 6261 - 7 333 845
    Call Center : +62 81 383 53 50 91
    Mobile / WA : +62 853 5898 2828
    EMAIL : rajaparhobas@yahoo.com
    EMAIL : tiaratoursindonesia@gmail.com
    EMAIL : infotiaratours@gmail.com
    EMAIL : tiaratours888@gmail.com
    SKYPE : VICTOR12126
    Facebook : TIARATOURS
    Website : www.tiaraasia.com

    ReplyDelete
  5. HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!
    SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

    PERKENALALKAN KAMI DARI AGENCY PELANCONGAN TIARA TOURS INDONESIA. KAMI ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BER LICENSED DAN PROFESSIONAL. KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MELAWAT MURAH KE MEDAN, DANAU TOBA, BERASTAGI DAN TEMPAT – TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.

    PAKEJ LAWATAN LAINNYA KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA , BANDUNG, JOGYAKARTA , BALI, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MENADO, TORAJA.

    PAKEJ DITEMPAH SANGAT MENARIK, HEMAT DAN LAYANAN BEST. PILIHAN HOTEL DAN BILIK BERSIH, MAKANAN MENU MELAYU / MOSLEM RESTAURAT (100 % HALAL ) DAN BERPASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNITS KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

    DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA
    PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE )
    TAK ADA EXTRA BAYAR.
    TAK ADA TIPU – TIPU !!!
    HARGA PAKEJ HANYA 380 ( MINIMAL 10 ORANG)

    ITINERAY :

    DAY 1 : ARRIVAL – SIANTAR – PARAPAT
    ARRIVAL AT KUALANAMU INTERNATIONAL AIRPORT. AFTER CUSTOMS CLEARANCE, MEET OUR TOUR GUIDE/DRIVER WHO WILL TAKE YOU TO START THE TOURS BY USING TOURIST COACH OR VAN. TRANSFER TO THE RESTAURANT FOR YOUR LUNCH. DEPART TO PARAPAT ALONG THE ROAD WHICH OFFERS THE ENDLESS VIEW OF RUBBER AND OIL PALMS PLANTATIONS THROUGH THE JOURNEY. STOP SHOULD BE MADE AT PEMATANG SIANTAR FOR SHOPPING OF LOCAL PRODUCT SUCH AS KACANG TUMBUK “TING TING, TENG TENG”, OTHER SNACKS ETC. ARRIVED IN PARAPAT THEN CHECK IN TO HOTEL. THE REST OF THE DAY IS FREE ON YOUR OWN LEISURE. DINNER WILL AT RESTAURANT

    DAY 2 : SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI
    BREAKFAST AT HOTEL. BY BOAT / FERRY VISIT TOMOK VILLAGE, TO SEE THE TOMBS OF THE KING OMPU SIDABUTAR & SHOPPING PLACE. AMBARITA VILLAGE, TO SEE THE TRADITIONAL BATAK VILLAGE WITH ANCIENT MEGALITHIC FURNITURES. RETURN TO PARAPAT FOR LUNCH AT LOCAL RESTAURANT. AFTERWARDS PROCEED TO BERASTAGI–A MOUNTAINS RESORT WITH IT’S REFRESHING WEATHER AND MAGNIFICENT MOUNTAINS SCENERY WHICH HAS AN ABUNDANCE OF FLOWERS, VEGETABLES AND FRUITS. EN-ROUTE STOPS AT PANORAMA SIMARJARUNJUNG , SIPISO-PISO WATERFALL. ARRIVED IN BRASTAGI THEN TO VISIT THE CENTRAL FRUITS MARKET (SHOPPING PLACE). AFTERNOON CHECK IN TO HOTEL. DINNER WIL BE SERVED IN RESTAURANT.

    DAY 3 : BERASTAGI – MEDAN
    AFTER BREAKFAST. PROCEED FOR TWO HOURS DOWN THE HILL TO MEDAN. VISIT LUMBINI PARK. ARRIVAL IN MEDAN CITY SIGHT SEEING TO VISIT A SEVERAL INTEREST SUCH AS THE MAIMOON PALACE, AL-MATSHUN GRAND MOSQUE. LUNCH AT THE LOCAL RESTAURANT, AND THEN PROCEED TO THE SHOPPING AREAS AS FOLLOW DANAR HADI BATIK EMPERIUM AND OTHERS WHOLE BATIK SELLERS IN MEDAN, INCLUDING TO PASAR IKAN MARKET AND MALLS. CHECK IN TO HOTEL FOR ACCOMMODATION. DINNER AT RESTAURANT.

    DAY 4 : HOTEL – AIRPORT
    AFTER BREAKFAST AT HOTEL. FREE PROGRAM UNTIL TIME TRANSFER TO THE AIRPORT FOR YOUR FLIGHT HOME.


    SERVICES TERMASUK :
    • TRANSPORT
    • PEMANDU PELANCONGAN
    • HOTEL 3 BINTANG
    • BREAKFAST 3X
    • MAKAN TENGAH HARI 3X
    • DINNER 3X
    • SEWA KAPAN KE SAMOSIR ISLAND
    • KARCIS / TIKET MASUK KE TEMPAT MENARIK
    • MINERAL WATER

    BILA NAK MELAWAT KE MEDAN, SILA CONTACT DAN TEMPAH PAKEJ DI :
    TIARA TOURS INDONESIA
    JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
    LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
    EMAIL : tiaratoursindonesia@gmail.com
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068

    TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN :
    TOYOTA AVANZA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    SUZUKI ERITGA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    INOVA REBORN (05 ORANG ) MYR 175 / HARI
    ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
    TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

    NOTE :
    HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK : DRIVER AND PATROL


    ReplyDelete
  6. TIP MENCARI PAKEJ MURAH DAN SEWA KERETA
    JANGAN TERGODA HARGA SEWA KERETA MURAH … !!!
    JANGAN TERGODA HARGA PAKEJ MURAH …. !!!
    JANGAN TERTIPU …. !!!

     PLEASE MAKE SURE SYARIKAT NAME AGENCY PELANCONGAN / SEWA KERETA
     PLEASE MAKE SURE ADDRESS AGENCY PELANCONGAN
     PLEASE MAKE SURE TALIAN TELEPON , FAX MAIL, CELLULAR AND WHATSAPP NUMBERS
     PLEASE ASK FOR SYARIKAT PERMIT NUMBER LICENSED NUMBER
     PLEASE ASK FOR TAX NUMBER
     PLEASE ASK FOR INSURANCE NUMBER KERETA ( KALAU SEWA KERETA SAJA )
     PLEASE CHECK AND RECHECK COMPANY ASSOCIATION
     PLEASE CHECK AND RECHECK INTO THE GEOGLE (MAP) SYARIKAT OFFICE ADDRESS
     PLEASE TYPE /WRITE INTO THE GEOGLE COMPANY NAME , FOR INSTANT : TIARA TOURS INDONESIA

    AT LEAST BUT NOT LAST, WE WISH YOU WELCOME TO INDONESIA
    ENJOY YOUR HOLIDAY AND HAPPY TOUR

    TIARA TOURS INDONESIA
    JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76
    MEDAN, 20227
    NORTH SUMATERA
    INDONESIA

    LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    TAX NO : 36 555 970 7 122 000
    TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
    EMAIL : tiaratoursindonesia@gmail.com
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068

    http://traveltiara.blogspot.com
    http://www.tiaraasia.com

    TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN :
    TOYOTA AVANZA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    SUZUKI ERITGA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    INOVA REBORN (05 ORANG ) MYR 175 / HARI
    ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
    TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

    ReplyDelete
  7. Ittinerary Pakej Percutian Padang - Bukittinggi Sumatra Barat 4D 3N
    -----------------------------------------------------------------------------------
    *DAY 1 : AIRPORT-PADANG PANJANG- BUKITTINGGI ( L, D)*
    # Pickup di airport oleh tour guide kami
    # Bergambar di airport
    # Bergerak menuju Padang Panjang
    # Melawat Air terjun lembah Anai, Rumah gadang, kilang kulit
    # Makan tengah hari
    # melawat Kilang kain sulam
    # Melawat Kek bika talago
    # Menuju Bukittinggi
    # Makan malam di local restauran
    # Masuk hotel dan free program

    *DAY 2 : BUKITTINGGI-PAYAKUMBUH - BATUSANGKAR (B, L, D)*
    # Sarapan pagi di hotel
    # Kita bergerak menuju payakumbuh
    # melawat lembah Harau
    # makan tengah hari di local restauran
    # menuju Batusangkar
    # melawat kilang kopi kiniko
    # melawat Makam raja, batu bersurat, Istana basa Pagaruyung
    # kembali ke Bukittinggi
    # makan malam
    # kembali ke hotel free program

    *DAY 3 : BUKITTINGGI- MANINJAU-PADANG (B, L, D)*
    # Sarapan pagi dan check out hotel
    # Melawat Jam gadang, pasar atas
    # Melawat kerajinan perak
    # makn tengah hari
    # Menuju maninjau
    # melawat kampong sungai landia - kampong minang nun di kejauhan
    # Lawang top view
    # melawat kilang gula tebu
    # bergerak menuju padang via malalak
    # tiba di bandar padang melawat Pantai padang, Masjid Al hakim
    # Makan malam
    # Masuk hotel
    # Free program

    *DAY 4 : TRANSFER OUT ( B, L)*
    # Sarapan pagi dan check out hotel
    # Melawat Batu malin kundang
    # jejantas siti Nurbaya
    # makan tengah hari
    # transfer kembali ke airport
    # tour end

    *Pakej tour sudah termasuk :*
    - Transport mengikut jumlah pax
    - Penginapan hotel twin sharing
    Tiket masuk tempat lawatan
    - Makan ikut program
    - Tour guide bila jumlah pax up from 15 pax
    - Parking fee
    - Mineral water

    *Pakej tiada termasuk :*
    - Personal expenses
    - Perubahan program / itinerary
    - Tipping untuk tour guide dan driver RM10/pax/day
    - Tiket pesawat

    *Child polition :*
    - Umur 0 – 2 th adalah free ( sharing bed )
    - Umur 3 – 5 th adalah 50% dari bayaran dewasa ( sharing bed )
    - Umur 6 – 9 th adalah 60% dari bayaran dewasa ( sharing bed )
    - Umur 10 – 13 th adalah 80% dari bayaran dewasa ( extra bed )
    - Umur 14 th ke atas adalah 100% sama dengan dewasa ( bed sendiri )

    Thanks//Regards Akfansyah Lubis. WhatsApp +62-812-6238-8907
    Facebook : Akfan Akfan
    Instagram 1: Akfansyah Lubis
    Instagram 2 : nuansa indah tour
    Email : nuansaindahtour19@gmail.com
    Web : www.nuansaindahtour.com

    ReplyDelete
  8. tinerary 4d 3n, MEDAN LAKE TOBA ~ KOLAM ABADI TOUR
    ----------------------------------------
    Day 1: kualanam - lake toba ( L,D )
    # pick-up kualanamu airport
    # continue the trip to lake toba
    # lunch
    # visiting the typical souvenir shop of pematang Siantar Made from mashed Beans
    # continue the trip to parapat
    # dinner & check-in hotel

    Day 2: parapat - Samosir - Berastagi ( B,L,D )
    # breakfast at the hotel
    # continue the trip to Fery boat
    # samosir tour
    Back to Parapat and lunch
    # continue the trip to berastagi and enjoy the beauty of lake toba from the bas
    # view of Tanjung unta
    # beautiful scenery of simarjarunjung hill
    # eat fried banana and drink ginger tea ( pay for yourself )
    See the view of sipiso-piso waterfall
    # continue the trip to berastagi
    # fruit market
    # dinner & check-in

    Day 3: Berastagi - kolam abadi ( B,L,D )
    # breakfast at the hotel
    # continue on to kolam abadi ( pay 100k/person, yourself )
    # shower-bath inkolam abadi
    # lunch at kolam abadi
    # rafting to the siteroh-teroh waterfall
    # dinner and return to the hotel

    Day 4: Medan city tour - kualanamu airport ( B )
    # breakfast at the hotel and check-out
    # shopping souvenir, telekung and batik
    # transfer to the airport for your flight home .... END OF SERVICE

    Include:
    Hotel and breakfast, lunch 3x, dinner 3x, transport, Fery boat to Samosir island, entrance fee to object wisata, parking, highway

    Ekslude:
    Optional programs, topping driver and tour guide

    Thanks//Regards
    Akfansyah
    Tour guide Medan Sumatera Utara-Indonesia. Telp//WhatsApp : +6281262388907
    Facebook : Akfan
    Instagram : Akfansyah Lubis
    Email : nuansaindahtour19@gmail.com
    Web : www.nuansaindahtour.com
    Melayani # package tour # Adventure # Tracking & camping # Rafting #

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum dan salam sejahtera buat kita semua, saya cuma nak bagi tahu je...
    Bila bercuti kat Medan dan lake toba memastikan agency tu Legally Registered or not. Jangan ambik pakej dari freelance pulak bila nak melancong akk dan abg selesa dan x de kendala. Sebab sekarang ni dah ada aturan pulak setiap agent perjalanan harus terdaftar secara hukum sebagai perusahaan pelancongan.
    NOT INDEPENDENT or FREELANCE !!!
    PT. NUANSA INDAH TOUR & TRAVEL
    Licence : AHU-058148.AH.0130
    NIH : 1912220015292

    Thanks//Regards
    Akfansyah Lubis Tour guide Medan north sumatra,indonesia.
    Tlp//WhatsApp +62-812-6238-8907
    Facebook : Akfan Akfan
    Instagram 1: Akfansyah Lubis
    Instagram 2 : nuansa indah tour
    Email : nuansaindahtour19@gmail.com
    www.nuansaindahtours.com

    ReplyDelete
  10. PT. NUANSA INDAH TOUR & TRAVEL
    Lecent : AHU-058148. AH. 0130
    NIB : 1912220015292
    Nuansa Indah Tours adalah travel agent Medan yang bekerja secara profesiona dan fokus menjual Paket Wisata Danau Toba, Paket Wisata Taman Simalem Resort, Paket Wisata Silangit Danau Toba, Paket Camping, Paket Wisata Kota Padang dan masih banyak lagi paket wisata lainnya.

    Rute wisata yang kami tawarkan sangat menarik dan fleksibel tentunya dengan harga yang terjangkau. Dengan mengunjungi destinasi wisata Danau Toba dan hits di Sumatera Utara. kita memadukan wisata alam dan wisata budaya, mengenal budaya suku Melayu, Batak, Karo dan menikmati kuliner khas Sumatera Utara, jangan lupa juga nikmati wisata malam di Kota Medan.

    Sila contack Akfansyah Lubis.
    WhatsApp +62-812-6238-8907
    Facebook : Akfan Akfan
    Instagram 1: Akfansyah Lubis
    Instagram 2 : nuansa indah tour
    Email : nuansaindahtour19@gmail.com
    www.nuansaindahtour.com

    ReplyDelete