Tuesday, October 9, 2012

Dari Parapat ke Brastagi

Rasa sedih nak meninggalkan Danau Toba tapi apa kan daya, perjalanan harus diteruskan.  Selepas makan tengahari, Kadri terus memandu menuju Brastagi.  Perjalanan melingkari Danau Toba kerana sepanjang 2 jam perjalanan, kita akan dapati Danau Toba masih berada di kiri kita.  Bayangkan betapa besarnya Danau Toba ini.  Jalan ke Brastagi ni kurang elok dan banyak lubang-lubang besar.

Sepanjang jalan saya dapati rumah orang Batak ni agak kecil dan biasa saja tetapi yang anehnya, di depan kebanyakan rumah terdapat seperti tugu yang diperbuat daripada batu.  "Tugu" ini dibina lebih cantik daripada rumah tersebut dan Kadri memaklumkan bahawa "tugu" tu adalah kubur orang Batak.  Rupanya orang Batak mengebumi saudara mereka yang telah mati di halaman rumah masing-masing dan mereka lebih mementingkan kubur daripada rumah.  Sebab itu, kubur mereka lebih cantik daripada rumah sendiri dengan hiasan dan diperbuat daripada batu marmar.

Singgah makan goreng pisang & teh di sini
Kami singgah di Simarjarunjung yang menyediakan goreng pisang & teh tarik. Sambil menghirup teh tarik dan merasa goreng pisang, kita nikmati kesejukan suasana di sini.   Ramai pelancung yang singgah disini sambil menikmati kedinginan cuaca di sini.  Sungguh nyaman dan tenteram panorama di restoran ni, patutlah ramai yang singgah di sini.

Kami berjumpa dengan ramai rakyat Malaysia yang sama-sama bercuti di Medan ini.

Air terjun Si Piso-Piso..umpama lukisan
Setelah hampir jemu dok atas Inova, kami akhirnya sampai ke suatu destinasi yang tak akan dapat dilupakan.  Air terjun SiPiso-Piso antara tempat yang mesti dilawati apabila berkunjung ke Medan ni.  Untuk memasukki kawasan ni, dikenakan bayaran setiap kepala semasa di pintu masuk tapi supir kami; Kadri telah membayar semuanya.  Air terjun SiPiso-Piso yang mencurah air dari dinding gunung.  Agak sukar nak tahu dari mana datangnya air ni pasai di atas bukit hanya ada ladang tanaman tanpa ada sungai.

Dari mana datangnya air yg banyak ni?
Daripada atas ni kita tak nampak air terjun ni menghempas ke bawah sungai kerana air terjun ni terlalu tinggi.  Daripada bukit ni disediakan tangga Untuk turun ke bawah.  Saya turun dipertengahan jalan sampai ke sebuah kedai kopi.  Dari situ kita boleh lihat air terjun ni dengan lebih jelas & bagi yg kuat, bolehlah turun sampai ke dasar untuk melihat sungai.
Sungguh indah ciptaanNya sehingga kita terpegun dengan keindahannya.  Air mencurah-curah tanpa henti dari dinding bukit menghempas nun jauh ke bawah.  Keindahan di sini umpama suatu lukisan alam semulajadi.  Inilah tempat yang kedua terbaik yang saya lawati di Medan ni selepas Danau Toba.

Ada kedai menjual cenderahati di SiPiso-Piso ni
Apabila berada di sini rasa macam tak nak balik kerana kecantikannya dan suasana segar & nyaman.  Disini juga terdapat deretan kedai menjual makanan dan cenderahati.  Setelah hampir sejam setengah berada di sini, kami pun meneruskan perjalanan kami ke Brastagi.

Sepanjang perjalanan kita akan dapat melihat masyarakat Batak menjalankan aktiviti harian & kebanyakannya terlibat dalam sektor pertanian.  Udara semakin dingin tanda kami hampir menghampiri Brastagi.

Hotel Green Garden Brastagi
Setelah hampir senja, kami tiba di sebuah pasar di Brastagi & kami dihampiri oleh beberapa orang yang menawar untuk membawa menunggang kuda.  Oleh kerana anak-anak pun tak berapa nak naik, kami hanya ke pasar untuk makan jagung.  Jagung besar dan sedap sekali.  Kemudain ke pasar untuk membeli pelbagai limau dan buah-buahan.  Apabila hampir malam, kami pun check-in hotel Green Garden.  Bilik hotel ni agak kecil daripada hotel di Danau Toba tapi kira ok jugaklah.  Ramai orang yang datang melalui rombongan turut bermalam di sini.  Di Brastagi ni cuacanya amat dingin dan lebih dingin daripada Cameron ataupun Genting Highland di negara kita.

Berhenti makan janggung bakar sambil nikmati keindahan
Tiada banyak aktiviti yang boleh dilakukan di sini hanya menikmati suasana dingin. Keesokan paginya, anak saya yang kemaruk nak mandi pool, terjun ke dalam pool tapi tak sampai 10 minit, semua keluar kerana terlalu sejuk.  Dalam pukul 10 pagi, kami pun meninggalakan Bastagi menuju ke Medan.

Dipertengahan jalan, singgah makan janggung bakar di atas bukit tapi janggung di pasar Barstagi lebih sedap.  Perjalanan ke Medan banyak menuruni bukit & sepanjang jalan banyak dijual kelawar.  Kami akan ronda Medan sekejap sebelum berangkat pulang ke Malaysia keesokan harinya.  Saya akan sambung dalam entri berikutnya, jalan-jalan di Medan & layanlah gambar-gambar di bawah semasa di Brastagi.