Saturday, August 13, 2016

Penang Hill


Ramai yang que nak beli tiket
Bila last sekali naik Penang Hill/Bukit Bendera? Entah..tapi yang aku ingat masa tu keretapi dia yang lama warna merah putih. Nama saja orang Penang tapi Penang Hill pun boleh kira dengan jari berapa kali naik.  Masa last sekali aku naik keretapi dia slow saja dan kena tukar keretapi bila dipertengahan jalan.  

Ada kawan aku cakap, Bukit Bendera dah lain so aku pun try lah nak tengok apa yang lain.  



train baru..10 minit sampai puncak
Naik hari week end Sabtu tapi bukan public holidays tapi orang ramai Q nak beli tiket. Sebelum tu aku park kereta kat multi storey parking yang khas untuk pengunjung yang terletak di sebelah pintu masuk. 

Harga tiket masih boleh kata murah.  RM10 warga dewasa untuk naik dan turun dan kalau kita naik awal pagi atau lewat petang, harga tiket cuma RM3 seorang.  




Harga tiket..masih murah
Tapi aku kena Q untuk beli tiket hampir 30 minit dan kita kena sediakan IC kalau kita beli untuk family kita (family boleh tunggu kita kat tepi).  Untuk student IPTA/IPTS ada diskaun 50% (RM5 saja) kalau bawa kad matrix/pelajar. 

Tapi sistem Q dia agak kelam-kabut walaupun ada RELA yang membantu terutamnya untuk pelancong atau yang datang dengan group. 



Suasana dalam train, sesak tapi perjalanan sekejap je
Lepas beli, kena Q pulak untuk menunggu keretapi tapi tak lah lama sangat.  Rupanya dengan keretapi baru ni (dah hampir 2 tahun) perjalanan hanya mengambil masa 10 minit untuk sampai ke puncak dan tidak perlu tukar train, terus saja sampai.  

Dulu masa keretapi lama dalam perjalanan yang perlahan tu lah kita boleh menikmati pemandangan tapi dengan train baru ni, langsung tak sempat nak tengok. 



Pemangan pertama apabila sampai puncak
Memang Bukit Bendera dah berubah dan banyak benda yang boleh kita nikmati selain daripada pemandangan Bandaraya Georgetown dari puncak.  

Sekarang dah ada Toy Muzium (petang dah tutup), restoran, Owl Muzium, persembahan nyanyian, pusing-pusing dengan buggy dan banyak deck pemandangan di bina.  Untuk yang berkasih, ada tempat yang boleh letak mangga kunci (macam di Korea).  



Pemandangan dari masjid
Yang lama macam Balai Polis, kuil dan masjid masih ada. 

Masjid baru dia pun dah cantik dan dibina atas tapak masjid lama.













Waktu malam dari puncak..cantik

Waktu malam lagi cantik dengan lautan cahaya berkelipan dari atas ditambah dengan suasana yang agak dingin walaupun tidak hujan. 













Tempat ni nak masuk, kena bayar untuk bergambar
Ada pepatah mengatakan yang kunjungan kita ke Penang tidak akan cukup sekiranya kita tidak kunjungi Penang Hill memang betul. Tiada bukit di Malaysia ni yang ada sistem keretapi macam di Penang Hill ni, so hampa mesti try naik Bukit Bendera kalau ke Penang.  

Kalau nak tau lebih lanjut dan sejarah Bukit Bendera, sila ke http://www.penanghill.gov.my/index.php
Nyaman di atas ni..

train dulu-dulu..aku pun tak pernah naik

Georgetown waktu malam

Toy Muzeum

lock mangga macam di Korea..


Train dah datang...

Teropong..
Masjid baru yang lebih cantik dan bersih


No comments:

Post a Comment