Thursday, January 5, 2017

Kinabalu Pine Resort Kundasang Sabah

Pemandangan Gunung Kinabalu disebalik kabus pagi dari KPR
Masa nak cari hotel di Kundasang ni susah jugak nak dapat yang betoi-betoi ada view Gunung Kinabalu (GK).  Baca forum dan review, rata-rata yang recommend Kinabalu Pine Resort  (KPR) ni.

Check Agoda, fully booked untuk hari Deepavali..last-last try call hotel mencuba nasib dan rupanya ada bilik kosong lagi.  Dapatlah rate RM201 untuk bilik J2 dan RM261 (net) untuk bilik Deluxe C1 dengan free breakfast & dinner. Kedua-dua bilik memang cantik tapi agak kecik, bezanya hanya view GK dari bilik.
Ni blok C..buka pintu nampak GK

KPR ni terletak atas bukit betoi-betoi di pekan Kundasang dan mengadap GK.  Cuma kalau boleh elak bilik di blok J sebab view GK kurang nampak sebab di blok oleh pokok pine.

Blok C, D dan E antara blok yang betoi-betoi mengadap GK, buka pintu terus nampak GK tersergam di depan mata.  Bilik yang aku dapat tu C1 tu memang terbaik tapi bilik satu lagi J2, GK di blok oleh pokok pine.




Ni bilik aku J2..view GK tak berapa nampak tapi veranda tak share
Breakfast dia very simple dengan keow teow, sayur campur, hotdog, roti dan jem berserta air jus saja.
Malam, depa sediakan menu ikan, daging dan sayur (bukan buffet). Kira oklah sebab di Kundasang ni susah jugak nak cari restoran makan, yang ada hanya sebuah dan KFC saja yang aku nampak.

Di belakang kedai makan berdekatan War Memorial Museum ada jual kepak ayam RM1.50 dan sedap sangat.  Satu nasihat aku kalau overnight kat sini, bawalah baju sejuk sebab cuaca memang sejuk sangat di sini waktu malam dan pagi.

View dari KPR..memang cantik sangat..bukit-bukau
Sebetulnya disebelah KPR ni terdapat banyak motel-motel budget yang viewnya memang mengadap GK dan ada yang yang terletak lebih tinggi dari KPR ni.  Bagi hampa yang nak try overnight di KPR ni bolehlah contact nombor di bawah walaupun di Agoda dah kata fully booked, hampa try call terus.

6088-889388 / 6088-889488 (rsrv)
reservation@kinabalupineresort.com
www.kinabalupineresort.com

Satu lagi nak pesan, check-out di KPR ni pukul 11 pagi dan kalau exceed dia charge RM20 sejam. Selain suasana dingin, ada jugak mini zoo yang dibina di KPR ni.  Kalau yang budget within RM200-RM260, aku recommend hotel ni kalau ke Kundasang.  Kalau dari bilik tak nampak GK, disediakan satu platform yang mana kita boleh ambik gambar berlatarbelakangkan GK.  Memang cantik! Jom ke Sabah ba..!
Gunung Kinabalu dari Kinabalu Pine Resort..donkey ears dah tinggal satu!

No comments:

Post a Comment