Thursday, July 26, 2018

SkyCab, Langkawi

Counter beli tiket sebelum naik cable car
Salam..Aku ni sebenarnya seorang yang gayat.  Walaupun aku penah dok di flat yang jenis walk-out flat (depan rumah boleh jenguk bawah) selama hampir 7 tahun, tapi tahap kegayatan aku semakin teruk.  So bila aku mai Langkawi kali ni (Jun 2018), aku cabar diri aku untuk try cable car (nama komersilnya SkyCab) yang dikatakan paling scary di dunia. 

Kena beli pakej untuk naik cable car

Sebenarnya kalau nak naik cable car@SkyCab ni kena beli pakej dan yang paling murah adalah Basic Package yang berharga RM40 dewasa (RM30 kanak-kanak) seorang.  Kalau datang setakat berdua kira ok jugak tapi bayanglah kalau datang satu family 5-6 orang..mau dekat RM250.  

Tapi bila aku dah try basic pakej ni, aku rasa berbaloi jugak sebab pakej ni termasuk 4 permainan@lawatan iaitu SkyCab (Cable Car), Sky Dome, Sky Rex dan 3D Art Museum.  

Aku menghabiskan masa lebih dari 4 jam kat sini..so kalau hampa mai sini, make sure hampa adjust time supaya tak kelam kabut.





Beratur untuk naikki SkyCab
Sebenarnya perjalanan cable car ni ada 2 stesen.  Dari bawah nak ke stesen tengah yang paling scary terutamanya apabila hampir sampai ke puncak.  Dengan angin yag membuat gondola bergoyang, ketinggian sehingga gendola hilang di sebalik kabus, suasana yang agak panas dalam gendola menyebabkan orang macam aku kurang enjoy pemandangan dari tingkap gendola.  Perjalanan ke stesen pertama mengambil masa 15 minit dan kita kena turun di pelantar pertama ni.

Pemandangan dari stesen pertama..sungguh memukau!

Bila dah sampai stesen tengah, pemandangan dari atas Gunung Mat Chinchang sungguh cantik..hilang rasa gayat aku.

Memang Langkawi ni mempunyai kepulauan yang amat cantik dan terpelihara.  Lautan yang kebiruan dengan pulau-pulau kecil, memang mempersonakan. Kat sini hanya tengok view dan ambil gambar sahaja sebab pelantar dia kecik sahaja.  Next kita perlu naik cable car satu lagi untuk ke pelantar kedua.

Cable car dari stesen tengah ke stesen atas..mendatar sahaja
Perjalanan ke stesen atas tak lah menakutkan sangat sebab agak mendatar dan dekat sahaja.  

Di pelantar atas ni lah ada banyak sikit activiti dan di sinilah banyak filem di buat pengambaraan.









Ada jualan makanan ringan, sovenir dan buat kunci kasih di stesen atas
Selain menikmati keindahan dari 713 meter dari aras laut dari Gunung Mat Cinchang, hampa juga boleh beli kunci kasih (RM30 satu), beli sovenir, order pop corn atau burger, bergambar dengan handphone sendiri atau di ambil gambar berbayar.











Titian Gantung Bengkok..pemandangan dari pelantar atas
Di sini jugak kita boleh melawati Titian Gantung Bengkok atau Langkawi SkyBridge di mana banyak filem di shoot kat sini.Tetapi kita dikenakan bayaran tambahan RM5 untuk masuk ke kawasan ni.Aku tak sempat nak masuk sebab tiada masa nak ke sini tapi sempat tengok dari atas pelantar saja.Hampir sejam di sini, aku pun turun dari stesen atas dan semasa turun cable car tak akan berhenti di stesen tengah tapi terus ke stesen bawah.



Sky Dome merupaka dome bulat dimana kita akan tengok cerita yang dipaparkan di atas syiling dome.  Selalunya cerita dokumentari pendek mengenai alam sekitar atau angkasa lepas.  

Next aku masuk Sky Rex yang merupakan perjalanan menerokai Jurassic Park di dalam kenderaan yang tidak bergerak.  Kenderaan ni akan bergetar dan bergoyang mengikut adegan dalam filem seolah-olah kita sedang berdepan dengan dinasour.

Pengembaraan hanya selama 5 minit tapi kira oklah jugak..






Salah satu lukisan 3D di 3D Art Museum
Last sekali untuk Basic Package, kita akan ke 3D Art Museum.  Kalau yang dah pernah ke 3D Museum di i-City, tentu hampa tau apa yang ada dalam Art Museum.

Koleksi lukisan dia kira ok jugaklah walaupun ada yang kurang "hidup" nya.

Setengah hari di sini dengan harga RM40 seorang, kira berbaloi jugaklah.  Kalau nak try benda-benda lain punya ada lagi tapi bayar lain lah..



Kalau hampa rasa naik SkyCab tak cukup cabaran, hampa ambik Panorama Gendola yang lantainya dari kaca..ni stesen kedua
Pelantar untuk melihat keindahan Langkawi dari atas gunung
Kedai sovenir yang menjual cenderahati tapi aku beli magnet fridge yang ada gambar sendiri yang dijual oleh staff cablecar semasa kita nak turun
Antara tarikan di 3D Art Museum..Thor punya tukul..
Suasana di kaki gunung
Kalau hampa datang ke Langkawi, tempat ni mestilah menjadi kemestian sebab banyak tarikan kat sini.  Kalau yang gayat macam aku, cabarlah diri hampa dengan menaikki cable car yang paling scary di dunia!!

No comments:

Post a Comment