Thursday, June 15, 2017

Taman Tamadun Islam : Monumen Park


Pintu Masuk Taman Tamadun Islam (TTI)

Setelah habis menyusuri sungai dengan River Cruise, aku bergerak ke Monumen Park yang terletak di bangunan bersebelahan.  Kalau hampa nak tau di dalam Monumen Park ni terdapat replika masjid dari seluruh dunia dan ada masjid ni yang kita boleh masuk ke dalam. 
Terdapat kira-kira 22 replika buah masjid yang terkenal boleh kita tengok senibinanya dan terdapat juga tayangan video untuk kita lebih memahami tentang masjid-masjid yang terpilih. Kawasan dia memang luas, kalau tak larat jalan kaki, naik lah train atau sewa basikal atau buggy.  Aku pun semput bila nak habis lawati semua masjid dengan cuaca yang panas.

Sebelum keluar, kita boleh beli sovenir dengan voucher yang dia bagi semasa kita membeli tiket.  Bagi aku tempat ni menarik cuma aku perhatikan banyak replika dah agak tidak di urus

dengan baik dan ada yang dah pudar.

Hampa tengoklah gambar di bawah ni..nama masjid jangan tanya, aku dah lupa kecuali yg terkenal.

Masjid Negara










No comments:

Post a Comment