Thursday, October 17, 2019

Ke Hatyai Dengan KTM 2.0 - IV

Bahagian ni aku akan ceritakan secara ringkas kos penting aku semasa ke Hatyai dengan train ni:

Komuter/Train:
Komuter Tasek Gelugor - Padang Besar RM8.30
Train Thai Padang Besar - Hatyai  RM8
Train Hatyai - Padang Besar RM8
Komuter Padang Besar - Tasek Gelugor  RM8.30
JUMLAH KOS KOMUTER/TRAIN (SEORANG)          RM32.60

Grab Thai:
Stesen Keretapi Hatyai - Hotel Grand Central RM5.90
Hotel - Floating Market RM19.65
Floating Market - Asean Night Bazaar RM22.45
Asean Night Bazaar - Hotel RM11.20
Hotel - Chabura Dim Sum RM11.20
Chabura Dim Sum - Kim Yong Market RM12.65
Hotel - Stesen Keretapi Hatyai RM9.80

JUMLAH KOS GRAB (BERDUA)                             RM92.85

Makan:
Hamid Restaurant (Tengahari)  RM110
Floating Market (anggaran) RM20
Asean Night Market (anggaran minuman) RM10
Night Market Lee Garden  (anggaran) RM100
Chabora Dim Sum (Breakfast)  RM40
Salma Restaurant  RM21

JUMLAH KOS MAKAN (BERDUA)                          RM301.00

Hotel Grand Central semalam (Agoda)             RM135.92


JUMLAH KOS                                                    RM562.37                        
(Tidak termasuk cenderahati dan belian pakaian)


GRAB Thai
Sepanjang aku di Hatyai ni, Grab menjadi main transport sebab aku berdua saja dan rasanya lebih economical.  Sebelum aku ke Hatyaia, aku dah confirm dengan call centre Grab tentang penggunaan Grab di Hatyai dan terdapat 2 jawapan. Sorang cakap, aku kena re-install Grab apps sebaik saja aku sampai kat Hatyai untuk aku boleh gunakan Grab Thai ni.  Sorang cakap aku kena install apps Grab Thai sebab apps Grab Malaysia tak boleh guna di Thai dan aku cari dalam google play tak jumpa pun Grab Thai hanya ada satu Grab saja.

Last-last tawakal saja dengan apps yang sedia ada cuma aku dah link siap-siap payment dengan credit card dan aku dah minta credit card bank aku buka penggunaan overseas untuk 2 hari tu.  Bila aku first time guna Grab apps semasa nak tempa trip dari Hatyai Station ke hotel, apps dah tunjuk siap-siap harga dalam THB dan tiada apa masalah sepanjang aku di sini menggunakan apps Grab Malaysia.

Drivers Grab Thai ni hampir kesemuanya guna kereta mewah, sepanjang 2 hari aku guna Grab Thai ni kereta yang datang Honda Civic baru, Jazz, Toyata Yaris dan Ford Ranger.  Aku tak tau macam mana driver buat duit sebab minyak memang mahal kat Thai tapi rate Grab Thai ni pun lebih mahal dari rate Grab Malaysia.

Cuma masalahnya komunikasi dengan pemandu memang fail..hampir semua tidak boleh cakap Inggeris dan jangan harap la dia nak greet kita "good morning" ka.

Misi Mencari Makan
Pada awal trip ni aku dah set nak terjah beberapa tempat  dan cuba makanan yang dah di recommend dan viral oleh bloggers yang pernah sampai ke Hatyai ni.  Ni yang aku plan sebelum ke Hatyai:
  • Restoran Hamid dan Salma - dah makan kat sini, harga agak mahal
  • Steamboat Halal - tak sempat sebab dah kenyang sangat
  • Chabura Dim Sum Halal - memang best dan mesti cuba
  • 7e mencari mentos choco, Latte Arabus dan Matcha Latte Milk - dah masuk 2 7e tapi sentiasa penuh dan que panjang.
Tempat nak terjah:

  1. Khlong Hae Floating Market - semakin lengkap cuma banyak anjing
  2. Asean Night Market - macam tempat kita, minum mocca kat tingkat 1
  3. Greenway Night Market - tak berapa berminat
  4. Kim Yong Market - gajus murah kat sini

No comments:

Post a Comment