Thursday, October 17, 2019

Ke Hatyai Dengan KTM 2.0 - Part II

Hotel Grand Central..bersebelahan Lee Garden dan bertentang dengan Central Shopping Complex
Dalam 10 minit naik Grab, dah sampai ke Grand Plaza Hotel yang terletak bersebelahan dengan Lee Garden Plaza dan bertentangan dengan shopping complex Central.  Tiada deposit di collect dan cuma passport kita disimpan oleh pihak hotel.  Untuk keselamatan, copy lah siap-siap pasport dan ambik lah business card hotel di counter.  Selepas letak beg aku pun turun ker destinasi pertama..makan

Restoran Hamid
Restoran Hamid..terletak tepi Lee Garden je
Restoran ni terletak di tepi Lee Garden Plaza saja dan terkenal dengan tomyam.  Aku order nasi putih 2, tomyam campur 2 orang, daging bakar dan kelapa  muda disumbat aiskrim dan roti.  Harga untuk menu ni 815B ie. RM110, kira mahal jugak tapi aku dah tau rrstoran ni memang agak mahak sikit.

Menu yang aku order 815B atau RM110..kira mahal jugak untuk makan berdua

Khlong Hae Floating Market
Floating Market Hatyai
Perut pun dah kenyang dan hujan pun dah reda, aku panggil Grab untuk ke Foating Market.  Grab Thai ni kebanyakan kereta hebat-hebat; ni yang datang Honda Civic baru semalam pun Honda Civic.  Perjalanan agak jauh jugak dan aku di charge 140B ie. RM19.65.  Sebelum aku tempa Grab, ada tut-tut approach aku nak bawa ke Floating Market dengan harga 400B (dia tunggu sehingga habis dan bawa kita balik). Kalau datang lebih dari 4 orang, mungkin penangkutan tut-tut lebih economical berbanding dengan Grab. 

Untuk memudahkan bayaran, aku dah link Grab apps aku dengan bayaran dengan kad kredit supaya aku tak perlu cari duit kecik masa nak bayar.  Tempa dan naik, sampai dan terus di tolak dari kad kredit tapi Grab Thai ni mengalakkan bagi tips sebab selepas kita rate driver, apps galakkan kita bagi tips kat driver tapi aku tak penah bagi pun sebab aku rate driver selepas aku turun dari Grab.


Dibuka pada setiap Jumaat, Sabtu dan Ahad saja
Floating Market aku dah pernah pi 2-3 kali jugak; sebelum ada jambatan cantik lagi.  Dulu masa aku first time mai, jambatan dia cuma dibuat dari kayu dan sungai dia penuh dengan rumput hijau.  Tapi sekarang makin cantik, bersih dan toilet pun banyak.  Macam biasa ronda-ronda dulu kat kedai yang jual baju dan aku notice baju kat sini lebih murah berbanding dengan depan Lee Garden atau Asean Market.


Ada gerai-gerai jual baju dan cenderahati
Dah ronda, masa untuk mencari makanan pelik yang disediakan oleh peniaga dari atas sampan.  Bagi yang first time datang, janganlah ingat sampan ni bergerak macam kat Bangkok, sampan ni semua ditambat sederet untuk kita memilih dari satu sampan ke satu sampan.  Rasanya ada dalam 30 buah sampan yang diikat sederet dan harga makanan kat sini tak mahal dan kebanyakan disediakan oleh peniaga Islam berdasarkan hijab dan kepiah yang dipakai.  Tempat makan pun disediakan cukup banyak; yang teduh dan yang terbuka pun ada.  Cuma aku kurang berkenan bila terdapat banyak anjing liar yang akan datang bila kita tengah makan.

Kira aku spent time kat sini lama jugak dalam 1.5 jam sebelum panggil Grab untuk ke next destinasi.  
Macam-macam menu dan harga murah untuk dicuba
Kebanyakan peniaga orang Islam..
Pondok untuk menjamu selera disediakan,..
Destinasi wajib datang tapi make sure hujung minggu saja

Asean Night Bazaar
Asean Night Bazaar..macam bazar kita jugak
Dari Floating Market aku terus tempa Grab ke Asean Night Bazaar walaupun jam baru pukul 6 petang waktu Malaysia (5 petang waktu Hatyai).  Kali ni aku di charge 160B ie. RM22.45 untuk sampai kat sini dengan Honda Jazz.  Masa aku sampai agak awal, banyak kedai baru nak mula perniagaan.  Bazar ni macam bazar kat Padang Besar kita, ada kedai-kedai dalam kompleks dan ada kedai-kedai di sekeliling kompleks.  Tingkat atas kompleks, ada stall jual makanan dan minuman.


Tingkat satu ada gerai makanan..try minum kat sini..sedap
Aku hanya beli 2 helai seluar bola pendek kat anak-anak aku berharga 100B dua helai.  Setelah minum-minum kat sini, aku pun panggil Grab untuk pulang ke hotel dan kali ni yang datang Ford Ranger dan di charge 80B ie. RM11.20.  Kali ni aku nak lepak depan Lee Garden sambil makan-makan apa yang patut.

Lee Garden Night Market
Suasana depan Lee garden..jalan ditutup sebab ada Chinese celebration
Selalunya depan Lee Garden ni setiap malam ada jual macam-macam makanan dan barangan tapi kali ni jalan ditutup sebab ada cerebration untuk Chinese komuniti. Tapi jualan makanan macam udang masih ada di tepi jalan.  


Udang besar dijual 300B dalam 6-7 ekor...makan berdua pun tak habis
Dah lama nak try lobster dan aku order sepinggan lobsters dalam 6-7 ekor bersaiz sederhana dengan harga 300B ie. RM42.  Memang sedap lobster dia; cuma bila banyak sangat kira rasa jemu.  Aku beli jugak sehelai Tshirt Hatyai dengan harga 100B ie. RM13 sebagai tanda aku datang Hatyai.

Malam tu kami berdua makan sungguh..udang 300B (RM42), ayam sepaha 70B (RM9.60), pulut durian 100B (RM13) dan roti nutella 50B (RM6.90).  Malam tu aku tak boleh lena, turun bawah tengok geng chinese dok clear depa punya barang celebration tu..


Chinese community sembahyang depan Lee Garden..aku lupa dah nama apa, kat Malaysia pun ada..

Urut Kaki
Rate untuk urut kaki

Sebelum aku naik untuk tidor, aku dan wife sempat singgah untuk merasa urutan kaki Thai di salah satu pusat urut yang bersepah yang rata-rata penuh dengan rakyat Malaysia.  

Kami ambik pakej foot and neck shoulder 1 jam dengan harga 250B ie RM35


Bagi aku tiada yang istimewa  sangat cuma harganya agak murah berbanding di negara kita.  


Tapi bila dah penat berjalan dan dapat orang urut kaki kita, rasa hilang lenguh-lenguh.


Majority rakyat kita akan buang duit kat spa-spa urut kaki ni kalau berkunjung ke Hatyai

Yang urut aku kira ok, terasa..yang wife dapat (kanan) hampeh..macam sapu manyak, tak rasa pun

No comments:

Post a Comment