Thursday, October 17, 2019

Ke Hatyai Dengan KTM 2.0 - Part I

5-6hb. Oktober 2019 (2H1M)

Bagi yang mengikuti blog aku mungkin dah pernah baca yang aku pernah ke Hatyai dengan menaiki train pada tahun 2011.  Cuma pada waktu tu KTM tidak mempunyai train elektrik sama ada ETS atau komuter.  Jadi aku hanya menaikki train biasa (diesel) untuk sampai ke Padang Besar.  Tapi trip kali ni untuk kali keduanya aku mencuba ke Hatyai dengan komuter dan di sambung dengan train ke Hatyai.  Hatyai ni bukan destinasi asing bagi aku sebab pada hujung tahun 2017 semasa aku memandu ke Krabi dan Phuket, aku singgah ke Hatyai semalam semasa dalam perjalanan pulang.

Trip singkat kali ni memang budget ketat sikit dan tujuan utama adalah untuk mencuba makanan sedap/viral di Hatyai.  Hampa tau tak dengan hanya kurang daripada RM25/sehala (dari Tasek Gelugor), hampa dah boleh jejak kaki ke Hatyai.   Nanti aku bagi kos aku untuk sampai ke Hatyai ni.  Setelah aku layari beberapa blog, aku ingin nak terjah restoran atau menu-menu yang di viral oleh orang Malaysia yang dah ke Hatyai:
  • Restoran Hamid dan Salma (aku dah pernah try)
  • Steamboat Halal
  • Chabura Dim Sum Halal
  • 7e mencari mentos choco, Latte Arabus dan Matcha Latte Milk
Tempat nak terjah:
  1. Khlong Hae Floating Market (dah pernah sampai)
  2. Asean Night Market
  3. Greenway Night Market (dah pernah sampai)
  4. Kim Yong Market
Tukaran wang aku buat di Sunway Carnival Seberang Jaya adalah 0.138  (Bagi setiap RM1 kita dapat 7.24B) dimana dengan RM483 aku dapat 3,500B.  satu ketika dulu setiap RM1 kita dapat 10B..banyak jatuhnya duit kita!

Komuter Tasek Gelugor - Padang Besar

Jadual train dari Tasek Gelugor ke Pdg Besar untuk sebelah pagi; sejam satu
Perjalanan awal pagi dengan komuter pada jam 6.48am dengan tambang RM8.30/hala (biasa RM10.10) selepas ditunjuk IC semasa beli tiket.  Perjalanan di jangka memakan masa hanya 1.5 jam dan sepatutnya tiba jam 8.16am.  Komuter penuh dengan penumpang walaupun perjalanan awal pagi, mungkin ramai yang nak ke Padang Besar, jangka ku.

Sepatutnya jam 8.16 am komuter dah sampai di last station Padang Besar (sempadan Malaysia) tapi malangnya hanya jam 8.45 am baru aku sampai.  Komuter berhenti lama (lebih dari 20 minit) di pertengahan jalan dengan alasan menunggu isyarat dari pusat kawalan.  Dah sampai kelam kabut aku sebab train nak ke Hatyai bertolak pukul 9.50am waktu Malaysia.  Rasanya tak sempat nak buat clearing imigresen di bahagian Malaysia dan Thailand.  Kalau terlepas train pagi ni, hanya ada satu lagi train pada waktu 4.40pm, jenuh tunggu..Rupanya yang ramai-ramai dalam komuter aku tu majority nak masuk ke Hatyai dan membuatkan platform penuh sesak.  Gerenti terlepas train 9.50am la aku ni..

Sebelum nak chop passport kat imigresen Malaysia dan Thai, kena beli tiket train ke Hatyai dulu..beratur panjang
Bagi yang tak pernah melintas sempadan dengan train, selepas turun dari komuter, kita akan ke tingkat satu.  Keluar dari pintu nanti ada yang tawarkan van terus ke Hatyai dengan harga RM20/orang, jadi ikut suka hampa la kalau malas nak naik train Thailand.  Bagi aku yang dah budget train, penumpang diperlukan membeli tiket train ke Hatyai dulu sebelum dibenarkan untuk melintas sempadan Thai.  Beratur panjanglah aku di platform train Hatyai dan kita boleh wakilkan seorang untuk beratur dengan syarat, bagi pasport kat wakil kita.  Tiket boleh dibayar dengan RM8 atau Thai Bhat 50B tapi make sure bagi duit kecik.  Orang Thai memang tak dak customer oriented punya, dia tak kan tukar duit kecik kat kita walaupun dalam drawer penuh duit tukar.

Jadual train Padang Besar ke Hatyai waktu Thai dgn harga 50THB atau RM8
Dah beli masuk pejabat Imigresen Thai untuk dapatkan White Form (selalunya ada staff Thai yang tolong bedak form tu) tapi kita mesti tunjukkan tiket train.  Kalau ada 3 tiket, jangan pandai-pandai nak minta 4 form untuk dibuat spare takut salah..dia tak kan bagi.  Isi lah form ni sambil berdiri, bertenggek atau meniarap sekali pun sebab tiada meja disediakan.  Semua partriculars kena isi termasuk nama hotel (kolum address in Thailand) yang kita akan tido di Hatyai nanti.  Lepas isi, ni lah bab paling menyiksakan..berasak-asak di atas paltform untuk masuk Imigresen Malaysia/Thai.  Jam dah pukul 10am dan kalau ikut kan train ke Hatyai dah berlepas.  Tapi bila aku sembang dengan polis Malaysia yang bertugas, train tak kan bertolak selagi semua yang dok que ni tak habis urusan imigresen.  Lega aku...

Tengok ramainya yang dok tunggu atas platform utk tunggu pejabat Imigresen Malaysia dibuka..masa ni baru pukul 9.45 am
Aku hanya lepas kedua-dua imigresen dan naik train pada jam 11.40 am..bayangkan berapa lama penumpang terpaksa beratur dan berasak atas platform yang sempit.  Ni kira cuti weekend biasa, kalau cuti berkembar macam Deepavali hujung bulan, janganlah naik train.  Tiket dah disediakan nombor coach dan kerusi.  Aku ada baca dalam blog katanya keretapi dah aircond tapi rupanya keretapinya hampir sama macam aku pi tahun 2011 hanya kipas siling saja dan hanya ada 3rd class.

Train ke Hatyai..masih couch lama dan tiada aircond..
Suasana dlm train..bayar RM8 (50THB) dapat servis macam ni lah..
Tepat jam 12pm, baru lah train terhegeh-hegeh berlepas meninggalkan Malaysia; makna nya delay 2 jam.  Perjalanan memakan masa 45 minit untuk sampai ke stesen Train Junction (nama stesen Hatyai) dan alhamdulillah aku selamat sampai dengan di sambut hujan yang amat lebat.

Mengikut plan awai sepatutnya aku sampai jam 10.45am , aku nak try breakfast kat area stesen tapi dah tengahari terus nk check-in dan makan lunch di Hamid Restaurant.
Hotel yang terletak dalam stesen keretapi Hatyai
Aku dah booked Hotel Grand Plaza yang terletak bersebelahan dengan  Lee Garden Plaza melalui Agoda dengan harga RM135.92 (all-in) untuk bilik berdua.  Dari station aku panggil Grab Thai dengan harga 42B ie. RM5.90 untuk perjalanan yang tak jauh pun (aku akan ceritakan memgenai Grab Thai dalam entry terakhir).