Tuesday, January 23, 2018

Phuket:Perjalananku

Ni perjalanan aku dari hotel di Krabi ke Phuket..lebih dari 3 jam
Setelah beberapa malam di Krabi, aku decide untuk terus perjalanan aku ke utara (pada 4/12/17) iaitu ke Phuket yang hanya terletak kira-kira 165km atau 2 jam 50 minit (Mr Waze yang bagi ni) perjalanan dengan Honda tua aku.  Phuket ni merupakan sebuah pulau walaupun aku tak nampak pun laut yang memisahkan Phuket dari tanah besar.

Dalam perjalanan dari Krabi ke Phuket

Wah..dah nak sampai Phuket

Selain daripada alang-alang dah sampai Thai, teringin jugak nak tengok Phuket dan aku jugak nak tengok kesan Tsunami yang telah melanda Phuket.  Phuket ni merupakan antara tempat yang paling teruk di landa Tsunami selain Acheh dan Sri Lanka hingga ribuan terkorban.

Perjalanan lancar dan hampir petang aku dah sampai Phuket.  Berbeza dengan Krabi yang rata-rata penduduknya beragama Islam tapi di Phuket orang Islam kurang di jumpai.  Tapi aku lalui jugak kawasan yang ada masjid sebelum sampai Phuket.  Satu tip kalau nak cari makanan halal semasa merantau, carilah masjid sudah tentu restoran sekitar masjid ada yang halal. 

Since dah lewat petang aku terus check-in hotel yang aku booked; The Royal Paradise Hotel yang terletak betul-betul town Phuket.  Aku akan ceritakan mengenai hotel ni dan aktiviti di Phuket dalam entry berikut..sabar ye!

Setelah puas memulas stereng kereta, akhirnya bertapak jugak aku di bumi Phuket yang menjadi destinasi wajib bagi mat dan minah salleh kalau datang ke rantau Asia Tenggara ni.   Di town Phuket kalau 10 orang yang kita jumpa, 9 daripanya adalah mat atau minah saleh.  Orang Thai hanya bekerja di pusat urut atau sebagai pemandu tuk-tuk.

No comments:

Post a Comment