Friday, January 26, 2018

Phuket:Tempat Menarik

Phuket town dari jendela Royal Paradise Hotel
Kat Phuket ni banyak jugak tempat menarik di Phuket ni tapi kebanyakannya adalah macam temple dan pantai.  Sebenarnya dari Phuket ni pun kita boleh buat Island Hopping ke pulau-pulau macam di Krabi tu pasai pulau-pulau yang aku buat hopping di krabi tu terletak antara Krabi dan Phuket.  Masa dalam perjalanan ke Phuket pun ada signboard pelancongan yang boleh kita singgah macam ke James Bond Island tapi aku tak singgah pun pasai kesuntukan waktu. 

Macam aku cakap kat sini mat dan minah salleh mendominasi bandar Phuket sehinggan nak jumpa orang Thai pun susah (kecuali tukang urut).  Janganlah hampa terkejut kalau tengok betapa ramainya golongan ni terutamnya di pantai-pantai di Phuket ni.  

Dengan kereta Honda tua aku, aku dah buat satu round island Phuket ni, cuma banyak tempat yang aku tak singgah.  Ni aku list down beberapa tempat yang  aku sempat terjah:

Kilang Gajus
Ni kilang gajus yang pertama; Methee Phuket Co Ltd..tak ramai yang singgah
Methee Phuket Co Ltd..demo proses membuat gajus..manual
Sebenarnya ada 2 kilang gajus yang aku google.  First tempat aku pi adalah kilang Methee Phuket Co. Ltd kurang pelancong singgah dan gajus dia mahal bukan main.  Lepas tengok apa yang patut, aku beli jugak gajus yang berbagai perisa (orang Thai ni memang kreatif bab perbagaian ni)

Ni di kilang The Sri Bhurapa Orchid..sini memang ramai
Keluar dari sini, aku google lagi satu tempat iaitu The Sri Bhurapa Orchid yang menjadi tarikan pelancong yang tak jauh dari kilang pertama.  Kilang ni memang ramai yang datang singgah dan hampa perlu berhati-hati sebab oleh kerana orang Thai dah terlampau kreatif, ada jugak gajus yang di campur babi tapi kilang ni bubuh lah "non-halal'.

Nampak mercu ni, tandanya dah sampai ke kilang The Sri Bhurapa Orchid

Frankly, aku rasa gajus di kedua-dua kilang ni tak lah sesedap mana pun cuma diperbagai rasa dia, macam di tambah dengan rasa halia lah..rasa coklat lah dan macam-macam add-on. Harga dia pun bertambahlah..

Sebab tu bila on the way balik aku singgah Danok dan borong gajus dari Danok..lagi terangkat dan murah.

Aquarium Phuket

Phuket Aquarium
Di Phuket ni ada aquarium yang menjadi tarikan pelancong.  Dah nama pelancong, mesti kita nak kena pi tengok walaupun dah biasa dengan aquarium di Malaysia.  Aquarium dia tak lah besaq sangat tapi ikan-ikan di sana boleh dikatakan ok jugak.

51 Moo 8 Vichit Muang
83000 Phuket
www.phuketaquarium.org
Buka setiap hari: 8.30 pagi - 4.30 petang
Tiket : 180B Pelancong Luar (Dewasa)/100B Kanak-Kanak

Ni buat masak lemak cili api satu kampung boleh makan ni..
Selepas keluar dari aquarium, ada bangunan belakang yang katanya ada membiak penyu..tapi bila aku pi tadak apa pun..macam tak di jaga pun.  Bangunan sebelah iaitu Aqua Dome ada tayangan mengenai ikan tapi lebih kepada info pengajaran kepada kanak-kanak supaya menjaga alam sekitar.

Dalam sini ada tayangan untuk kanak-kanak mengenai menjaga alam sekitar
Harga tiket..kalau boleh cakap Thai, bolehlah  hampa mengaku orang Siam...tiket murah

FantaSea Phuket
Dari pembacaan aku melalui bloggers yang dah ke sini, ramai jugak yang recommend singgah ke FantaSea ni.  Tapi memandangkan aku dah berhabis sakan di Krabi, aku hanya mampu singgah tengok signboard dia saja.  Kalau hampa nak masuk tengok apa yang ada di dalam, google lah berapa charge nak masuk..dengar kata ratusan ringgit jugak.

Pusing-pusing jumpa FantaSea..hanya mampu lawati signboard

Pantai-Pantai dan View Point di Phuket


Pantai-pantai di Phuket
Aku dah buat satu round pulau Phuket ni dan kebanyakan pantai-pantai dah aku singgah ataupun dah aku lalui.  So aku hanya bagi review pantai-pantai dan kawasan tinggi yang awesome.

Phromthep Cape
Kalau nak tengok sunset, boleh lah ke ke tanjung ni..memang cantik dan mempersonakanm waktu matahari terbenam.

cantik pemandangan kat sini...

Nai Harn - Kincir Angin (Windmill)

Tak jauh dari Prompthep Cape dan di antara Pantai Ya Hui dan Pantai Nai Harn terdapat satu kawasan tinggi yang kita boleh tengok kincir angin dan menikmati pemandangan yang indah.  Walaupun kawasan tinggi Nai Harn ni agak sempit tapi ada guard yang menjaga kenderaan naik turun.

Selain kincir angin, view kat atas ni memang indah..
wow..matahari mula terbenam di bukit kincir angin..

Rawai Beach
Kalau nak makan seafood fresh (tapi halal haram hampa cari sendiri sebab aku tak nampak logo halal) bolehlah ke pantai di sini.  Beli seafood dan dia akan masak terus.

Belangkas pun ada..
Sebenarnya di Phuket ni terdapat banyak pantai dan setiap pantai ada hotel-hotel mewah dan budget.  Tapi yang paling popular dan ramai pelancong adalah di kawasan Patong Beach/town Phuket.  Kalau nak kawasan yang sedikit terpencil dan sunyi, bolehlah bermalam di Pantai Kalim, Kata, Karon, Kamala atau pun di Pantai Rawai.






No comments:

Post a Comment