Friday, November 17, 2023

Pengkalan Ikan Bakar, Sungai Petani

 12 November 2023

Restoran Dataran Ikan Bakar, Sungai Petani
Aku kalau nak makan ikan bakar kat area Seberang Perai atau Sungai Petani, tempat aku selalu pergi adalah Dataran Ikan Bakar di Sungai Petani. Dataran Ikan Bakar ni memang favourite tapi last sekali pergi agak mengecewakan dengan kualiti hidangan.

Pilih ikan yang nak makan...
Baru ni try pi sana lagi dalam jam 9 malam tapi ikan siakap dah habis.  So aku try lintas jalan ke kedai seberang sungai/jalan yang namanya Pengkalan Ikan Bakar.  Sebenarnya kedai ni memang aku dah noticed dari dulu lagi sebab dekat sangat dengan Dataran Ikan Bakar yang aku selalu pi.  Kalau hampa nak tau kedai ni terletak tepi sungai berdekatan Pasaraya Billion Sungai Petani dan Hussin Nasi Kandar dan kalau nak waze, cari "Pengkalan Ikan Bakar Jalan Pekan Baru" dah boleh sampai.


Parking dia luas..kawasan pun luas..ada toliet dan surau yang agak selesa.  Pasai perut dah lapar terus order 2 ekor ikan siakap yang sedang-sedang (RM50 setiap kilogram) dan sotong (RM80 setiap kilogram), sayur, tomyam dan telur dadar.  Ikan di masak 3 rasa dan sekor lagi di bakar.  Kami order untuk makan 6 orang.


Masakannya boleh di katakan sedap (ikut tekak aku la) dan memenuhi selera aku sefamily.  Servis pun cepat dan menepati cita rasa kami sekeluarga.  Menu yang kami order untuk 6 orang makan tak sampai RM200 termasuk air sirap.  Kalau tempat lain tak dapat sebab tempat lain ikan siakap saja RM80/sekilo dan sekor mau dekat RM100.

2 ekor ikan siakap, sotong celup tepung, sayur, tomyam dan telur dadar dengan 6 pinggan nasi dan sejug air sirap..tak sampai RM200


Aku gerenti repeat makan kat restoran ni kalau terasa nak makan menu ikan bakar.  Bye dan selamat mencuba..

   

No comments:

Post a Comment