Saturday, January 13, 2018

Krabi: Emerald Pool & Blue Pool

Pintu masuk..makanan tidak dibenarkan
Entry kali ni aku nk ceritakan journey aku ke dua tempat di atas.  Sebenarnya kedua-dua tempat ni dalam satu kawasan dan ianya terletak kira-kira 60km daripada town Krabi.  Dengan bantuan Mr Waze sampai jugak aku ke tempat ni yang banyak diperkatakan oleh bloggers Malaysia walaupun Mr Waze pun bagi jalan sesat jugak.

Tiket masuk
Setelah parking (kena bayar) aku beli jangung bakar dengan harapan nak makan dalam Emerald Pool tapi rupanya makanan tak dibenarkan di bawa masuk.  Terpaksalah kami perabih makanan dan minuman sebelum masuk.  Tiket berharga 200B untuk pelancong dan hanya 20B untuk rakyat Thai.  Masuk saja, kita diberi dua pilihan samada nak jalan melalui titian kayu yang lebih jauh atau nak melalui jalan berbatu yang lebih dekat.  Sebab nak adventurous sikit, aku try dulu titian kayu yang lebih jauh..memang berpeluh jugak nak sampai ke Emerald Pool tu walaupun sepanjang jalan dihidangkan dengan suasana sungai yang dingin dan cantik.

Jalan titian kayu yang lebih jauh..berpeluh bro..
Akhirnya sampai jugak ke Enmerald Pool yang dikatakan airnya dapat menyembuh penyakit.  Memang cantik pool dia dan kita boleh terjun mandi pasai parasnya hanya dekat dada orang dewasa.  Tapi kena berhati-hati sebab tebing pool ni licin..ramai yang tergolek masa aku ada di sini.

Walaupun hujan ramai yang tetap berendam di Emarald Pool
Dah puas di sini, aku decide nak mendaki lagi untuk melihat Blue Pool yang dikatakan kolam semulajadi berwarna biru.  Panjat lagi melalui titian kayu sehingga ke jalan berlumpur (sebab hujan) dan akhirnya aku dapat nikmati betapa indahnya Blue Pool ni..memang berwarna biru dan cantik.

Tengok tu betapa indahnya Blue Pool...
Dah puas bergambar, aku turun melalui jalan berbatu yang lebih dekat.  Disini disediakan toilet dan tempat salin pakaian dan kedai cenderahati.  You all tengoklah sendiri gambar yang sempat snap semasa di sini.  Bagi aku kalau datang ke Krabi, tempat ni mesti lawati..

Blue Pool..air membuak kelur dari perut bumi
Antara yang terdapat di sini
On the way nak sampai Blue Pool, jumpa tempat ni
Sungai mengalir..


No comments:

Post a Comment