Monday, November 5, 2018

Istanbul..Aku Datang!! (Part 1)

Aya Sophia atau Hagia Sophia..tempat yang mesti di lawati kalau ke Istanbul
Part 1
Antara negara yang yang menjadi salah satu destinasi idaman adalah Turkey tapi kalau nak explore satu Turkey ni, jenuhlah budget.  Bila dah berpeluang untuk mengerjakan umrah, aku pun ambiklah pakej ziarah Andalusia Istanbul dan Bursa, Turkey sebelum ke Medinah.  Perjalanan dalam bulan April (9-12/4/18 3) lalu khabarnya adalah permulaan musim bunga untuk negara Turkey setelah berakhirnya musim sejuk dan salah satu tarikan adalah kecantikan bunga tulip di sini.

Suasana dalam Airbus A330-300 Turkish Air ke Istanbul..10 jam lebih dan sejauh 8,376km
Berlepas dari KLIA dengan TK61 Turkish Air pada jam 11.15 malam (8/4) dalam perut Airbus A330-300 dan mendarat di Lapangan Terbang Ataturk Istanbul pada jam 5.15 pagi..waktu di Istanbul lewat dari Malaysia selama 8 jam.  Perjalanan begitu smooth tanpa apa-apa halangan dan dihidang dengan menu masakan Turkey sepanjang 10 jam perjalanan..boleh telan lah jugak.

Sampai airport, terus cari surau untuk solat subuh tapi surau dia (dipanggil masjeed kat sini) punyalah kecik.  Group kami ramai yang solat atas lantai saja tapi nasib baik masa dalam flight, Turkish Air dah bagi beg yang mengandungi mat (sejadah ringkas), selipar hotel dan tasbih digital setiap sorang.

Settled solat, juru pandu kami dah siap menunggu dengan basnya..walaupun musim sejuk dah berlalu tetapi cuaca subuh di Istanbul ni punyalah sejuk sampai keluar asap bila bercakap.

Eyub

Kami di bawa ke kawasan dikenali sebagai Eyub untuk melawat Makam Ayub yang merupakan tokoh yang dihormati oleh masyarakat Islam dulu.  Malangnya pasai terlalu awal, makam sedang di cuci dan masih tidak dibuka kepada awam.  Duduklah kami sambil lepak-lepak kat sini dengan cuaca yang amat sejuk..

Kawasan sekitar Makan Ayub di Eyub

Pancuran air di waktu pagi yang dingin di Eyub

Makam Ayub..tak boleh nak masuk sebab terlalu awal..sedang di cuci..intai melalui lubang saja
Di atas tu semuanya kubur oarng Islam di sekitar kawasan Makam Ayub ni
Setelah hampir 2 jam kami meninjau di kawasan ni, kami bertolak ke bandar Busra yang katanya memakan masa hampir 4 1/2 jam perjalanan kalau dengan feri atau 2 1/2 jam kalau melalui jambatan.  Untuk pergi, kami akan menggunakan feri dan masa balik esoknya, kami akan dibawa melalui jambatan.

Pemandangan dalam perjalanan dari Eyub nak ke Bursa..ni baru nak keluar dari Eyub